FauziahSamad.com

Tabung anak-anak

Dapur Tanpa Sempadan...

Tuesday, 17 January 2012

Healthy Breakfast Again


Tasty Homemade Pancakes



Although these aren't recommended for every day - This photo is NOT of wholemeal pancakes - but gives you an idea of how to serve them freshly made with berriesthey can be great to start the day on a special occasion.
The addition of fresh fruit and berries turns this into a healthier meal.
By changing from white to wholemeal or buckwheat flour, you can make this recipe fairly low GI. 
Here's  will be the recipe:-
  • 4oz (125g) wholemeal self-raising flour
  • 1 large egg
  • ½ pint (280ml) of fresh semi-skimmed milk
  1. Mix together until smooth.
  2. Add drop of olive oil to frying pan and heat.
  3. Drop in large spoonfuls - cook three small pancakes at a time.  Serve hot.
In a very busy lifestyles this is the practice for us to have this recipe....Why not to have a try..
Serve with fresh fruit - sliced bananas, chopped apples, sliced kiwi or a drizzle of greek honey.

Saturday, 14 January 2012

Sukar Menahan Nafsu Makan

HU........HU SEDAPNYE....

Pagi2 tengok gambar ini memang terliur huh...kalau yang jenis suka makan ini memang sedap. Hari ini saya nak kongsi sikit bagaimana  cara mudah untuk maintain berat badan seperti yang kawan saya amalkan.

  1. Sentiasa gunakan yogurt, susu dan salad dressing yang rendah lemak. Usually bebenda yang ada tajuk rendah lemak ni mengandungi 10 gram lemak kurang daripada produk yang tak cakap dia adalah rendah lemak. Tapi, ada satu artikel lain, saya tak ingat di mana saya baca, dia cakap kalau selalu sangat asik rendah lemak pon tak bagus juga. Makanya kena pandai lah adjust.
  2. Makan makanan seimbang.. ala.. ikut pyramid makanan tu lah..Tubuh memerlukan hamper 40 jenis khasiat untuk memastikan ianya kekal hebat.. banyak tuh.. makan pon kena banyak.. jenis lah hehe..
  3. Dah makan banyak, kena lah seimbangkan balik dengan senaman.. Kalau tinggal yang tu, menggelembung naik lah lama2 nanti. Paling mudah adalah berjalan kaki dengan high speed.. Boleh?
  4. Dan yang terakhir.. makan sayur yang dikukus atau yang digoreng tanpa minyak. Untuk rasa yang lebih sedap dengan kalori yang terhad, tambahkan sedikit rempah, herba, jus lemon atau cuka. Untuk lebih sedap lagi gunakan minyak zaitun..


Selalunya saya akan paling bagus beramal sebaik membaca sesuatu macam ni, dan bersemangat gila nak turunkan berat badan. Tapi, selalunya tak lama.. seminggu je paling kuat..Lepas tu lupa diri.. Ni saya lah.. Jadi untuk pembaca lain, jangan jadi macam saya.


Selamat Beramal! 

Chong Wei Terhandal


Chen Long Ternganga...

TAHNIAH JUARA BERTAHAN

 WIRA MALAYSIA

DONT BE TOO ARROGANT- It is unhealthy for our health...


The Benefits of Yoga


In recent years yoga has become a way of life. The high-health-benefits of yoga is one of the main factors which increase the number of practitioner. Every movement in yoga, train your body to increase tolerance to discomfort. Even some useful yoga for weight loss.
The benefits of yoga are not just limited to improving health. More than that, yoga is also helpful for weight loss. Why is that? Here are some reasons that can strengthen this opinion.

  1. Yoga Can Reduce Stress
    As you may know that one of the benefits of yoga is best known for relieving stress . In some people, stress can trigger over-eating that can trigger weight gain.Therefore, to prevent stress and eating large meals, yoga is the right way to handle it.
  2. Substitute Yoga Exercises That Too Heavy
    A few people may have physical limitations to perform exercises that are too heavy. If you can not do a very intensive exercise to lose weight, yoga can be an appropriate alternative. Every movement of yoga allows the body to burn more calories , so it is good to maintain your weight.
  3. Useful Yoga Exercises To Burn Excess Calories
    What you eat plays a major role in the process of increasing your weight. Eating high-calorie foods can cause the body to store excess calories into fat that can accumulate if you rarely move. Practicing yoga allows your body to remain actively engaged thus allowing a greater calorie burn.
  4. Fun to do yoga together
    Yoga is fun when done together. Exercise together can enhance the spirit of practice, so the process of weight loss will not burden you. Invite family or friends to practice yoga together.
Benefits of yoga for the body is not in doubt. However, not only by doing yoga weight then you can drop drastically. You need to remember that keeping your diet should also be run before getting the benefits of yoga to lose weight. Happy practicing!

Thursday, 12 January 2012

Penyakit Lupus Kronik/SLE Membawa maut

Cuba anda semua perhatikan pada gambar diatas..munkin peringatan kepada diri sendiri dan juga kepada ibubapa yang mempunyai anak yang seakan-akan jenis kulit seperti di atas. Ini adalah salah satu simptom kepada masalah penyakit ini.
SLE adalah singkatan kepada  Sistemik Lupus Eritematosus. Dikatakan bahawa penyakit ini tiada penawarnya melainkan pesakit akan bergantung kepada steroid untuk menyambung kehidupan hingga ke akhir hayat.
Selain dari itu sekitar tahun 1993 tidak banyak yang diketahui mengenai penyakit ini.  Pakar Runding Rheumatologi berkata Lupus tergolong dalam kumpulan penyakit kronik yang dideritai seumur hidup.
 Lupus adalah penyakit autoimun yang terjadi apabila tisu badan menyerang sistem imun atau daya tahan badan itu sendiri. Ia boleh dikategorikan sebagai radang akut atau kronik. Namun, ia bukan penyakit berjangkit.
Lupus boleh menyerang mana-mana tisu badan, misalnya di kulit, jantung, paru-paru, ginjal, sendi atau sistem saraf. Lupus pada kulit dikenali sebagai Lupus dermatitis manakala yang membabitkan organ dalaman, dikenali SLE.
Keluarga kami baru sahaja kehilangan seorang ahli keluarga yang mengidap SLE. Dia hilang dalam sekelip mata setelah koma selama tiga minggu dan menghembuskan nafas yang terakhir ketika berumur 27 tahun. Mari kita sama2 meneliti diri sendiri dan anak2 supaya dijauhi penyakit yang tiada ubatnya ini. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Amin.